07/08 - 14/08

De grote verhuis

Na een hele voorbereiding was het woensdag 7 augustus eindelijk zover, tijd om het vliegtuig op te stappen om de eerste etappe naar het Hoge Noorden aan te vatten. Naar het vliegveld vertrekken zonder nog een laatste keer afscheid te nemen van mijn liefste grootmoeder kan natuurlijk niet dus maakten we (mijn moeder en ik) nog een korte tussenstop in de Gevaertlaan om haar nog een dikke knuffel te geven.

Daarna was het tijd om de auto in te stappen en verder te bollen naar Brussels Airport. Nog snel even afscheid nemen van de mama met een dikke kus en hop naar het vliegtuig. De SAS vlucht van 19:00 bracht me naar Oslo en voor de eerste keer was het geen retourticket. Na een kleine twee uur kwam ik aan in Gardemoen en daar stond mijn teergeliefde taxi (aka Toril) op mij te wachten. Gelukkig had ze een lekkere wrap gemaakt met alle overschotjes die ze nog in de frigo had gevonden want ik had best veel honger. Tot slot was het nog een klein uurtje met de auto naar Toril’s ouderlijk huis in Kjelsås.

De tweede dag stond in het teken van wat fysieke activiteit. Na een rustig ontbijtje deden we onze slechtste kleren aan en was het tijd om enerzijds het gedroogde hout naar de kelder te dragen en anderzijds nieuwe houtblokken te kappen om de voorraad van Toril’s ouders weer aan te vullen.

Tegen de middag zijn we dan vertrokken naar ‘Oslo Sommerpark’ waar je het grootste klimpark van Scandinavië kan terugvinden. Er zijn verschillende parcours beschikbaar tussen de bomen met afwisselende moeilijkheidsgraad waardoor het leuk is voor jong en oud(er). Wij hebben ons in ieder geval zonder problemen 5 à 6u beziggehouden met het slingeren tussen de bomen. Aan het einde van de dag stond er nog een ‘pantersprong’ geprogrammeerd waarbij je van een hoog platform naar beneden springt (soort van bungeejump maar zonder op en neer te gaan). Jammer genoeg mochten we niet meer springen omdat er een risico op onweer was 🙁 Dat zal dan voor volgende keer zijn!

Op vrijdag was het dan tijd om met een volgepakte auto richting Trondheim te vertrekken waar we nog twee nachten gingen blijven vooraleer we de boot zouden nemen richting Hammerfest. Na het afscheid van Torbjørn en Åshild was onze eerste tussenstop Kløfta waar Solveig en H-C hun nestje hebben gebouwd met hun twee kinderen Christian en Håvard. Zij waren zo lief om een heerlijk ontbijt te voorzien voor ons voor we verder onze reis aanvatten. Versgebakken broodjes, een heel arsenaal aan beleg, omelet en tot slot nog lekkere pannekoeken vulden onze magen zodat we onze 7u durende reis konden aanvatten.

De reis van Oslo ging via de E6 langs Hamar en Lillehammer tot in Ringebu waar we verder gingen langs de ’27’ over Venabygdsfjellet waar we een tussenstop hebben gemaakt om de benen te strekken en een klein stukje te lopen. Daarna ging het terug richting E6 met een stop in Oppdal om een hapje te eten om tot slot aan te komen in Trondheim rond 20:00.

In Trondheim had Toril ervoor gekozen om in Scandic Nidelven te verblijven voor twee nachten omdat ze daar naar verluidt het beste ontbijt van het land hebben.(Hierover later meer) Na in te checken hebben we ons nog even opgefrist om een avondwandeling te doen langs Solsiden, Bakklandet en een stukje van het centrum.

Op zaterdag begonnen we de dag met wat hét hoogtepunt van die dag moest worden: het Ontbijt! En oh boy, it did not disappoint! Zo goed als alles waar je ook maar van zou kunnen dromen om ‘s morgens te eten was er. Maar alles wat er was, was ook van hoge kwaliteit. Niet zomaar leverpostei uit een doosje maar vers gebakken, niet zomaar een stukje zalm uit een pakje maar van drie verschillende regio’s, niet zomaar een koffiemachine maar een heuse koffiebar en ga zo maar verder. We hebben zo’n 2,5u aan het ontbijt doorgebracht en op die tijd hebben we zowel ontbijt, lunch als misschien ook wel een stukje avondmaal binnengespeeld… Ik ben er zelf een uur of 4 ‘goe mottig’ van geweest. Overdaad schaadt weet je wel… (Maar het was het waard)

Na een half uurtje te recupereren op bed zijn we er dan toch in geslaagd om onze broek weer dicht te krijgen en was het tijd om een wandeling door de stad te maken en herinneringen op te halen. Het was een heerlijke dag buiten met zo’n 21°C en een beetje zon. We bezochten onder andere Kristiansten Festning, Moholt, NTNU (de universiteit) en Nidarosdomen. Na ons avondmaal werd de dag afgesloten met een pintje in de bar waar Toril’s vriendin, Christine, nu werkt.

Zondagochtend stond er weer een feestelijk ontbijt op het menu alvorens in te schepen en daar hebben we natuurlijk nog gretig gebruik van gemaakt. Om het genot nog verder te optimaliseren zijn we ‘s morgens nog een voor korte looptoer gegaan zodat we na een douche fris en fruitig waren voor het ontbijt aan te vallen. Ook de tweede dag stelde het ontbijt allerminst teleur en deze keer waren we nog beter voorbereid omdat we nu wisten wat de beste dingen waren.

Na het ontbijt was het dan tijd om ons richting de kaai te begeven. In plaats van het hele stuk te rijden hadden we ervoor gekozen om met Hurtigruten onze trip naar het noorden te maken. De trip van Trondheim naar Hammerfest zou wel zo’n kleine drie dagen duren maar het leek ons een leuke manier om te reizen omdat er op bepaalde plaatsen langs de kust gestopt wordt waardoor je een kleine excursie kan doen.

Ons schip van dienst was de MS Vesterålen. Dit schip werd gebouwd in 1983 en draagt de naam van het allereerste schip van de Hurtigruten firma. Daarnaast is het ook nog een van de oudste schepen in dienst waardoor het een vrij authentieke maar ook gezellige sfeer uitademt. Eens we onze auto aan boord hadden gekregen, werd ons onze kajuit toegewezen. We hadden geluk want we hadden ‘zicht op zee’.

De eerste dag was er geen andere stop onderweg waardoor we veel tijd hadden om het schip te verkennen. Er zijn meerdere salons aan boord, een restaurant, een café, een bar en een panoramisch uitzicht. Er is zelfs een (kleine) gym! Tijdens de eerste dag hebben we vooral genoten van de uitzichten, veel gelezen en een kleine maaltijd binnengespeeld van het café. We hadden ook erg veel geluk met het weer want tijdens onze hele bootreis bleef de zon ons maar achtervolgen!

Maandag was de dag dat we de noordpoolcirkel gingen oversteken. Op zondag kon iedereen een gokje wagen rond welk uur dit zou zijn. Jammer genoeg zaten we er allebei ver naast. Uiteindelijk was het 7:44 toen we echte poolreizigers werden (we kregen later op de dag zelfs een heus diploma!).

Na een rustige ochtend meerden we aan in Bodø waar we twee uur aan wal konden gaan. Tijdens die twee uur maakten we een wandeling door het centrum, genoten van onze lunch in de zon, kuierden door de haven en vonden we ook een paar ‘stolpen’ (dit zijn paaltjes met een QR code op die je kan scannen voor een soort van spel in Noorwegen). Weer enkele uren laten meerden we aan in Stamsund waar we een kwartiertje de tijd kregen om de benen te strekken. Hier was dan ook niks speciaals te zien. Daarna hadden we ervoor gekozen om een kleine workout te doen in de gym zodat we hongerig waren voor de avondmaaltijd.

Op het einde van de dag stonden er drie gangen op het menu. We hadden ons ingeschreven voor de maaltijd in het restaurant op de kosten van Toril’s papa (merci, Torbjørn!) waardoor we konden genieten van lokale specialiteiten. Heel lekker gegeten in een authentieke setting!

Na het avondmaal stopten we nog even in Svolvær, de hoofdstad van Lofoten zeg maar. Hier hadden we een half uurtje om snel snel het centrum te verkennen en even langs de kaaien te kuieren. Deze dag eindigde met een stop-over in Trollfjorden rond 23:00. Het fjord is zo’n 2km lang maar slechts 100m breed waardoor het een spectaculaire belevenis is om door te varen.

Op dinsdag stond vooral het bezoek aan Tromsø aangestipt. Hier kregen we 4u de tijd om de stad en de omgeving te verkennen. Aangezien we dus wel wat tijd hadden kozen we ervoor om te wandelen naar het uitzichtspunt over de stad. We hadden opnieuw erg veel geluk met het weer en konden in t-shirt naar boven wandelen. Van de kaai naar het uitzichtspunt is het zo’n 5km en 500m hoogteverschil dus we waren lekker aan het zweten tegen we boven kwam. Maar het uitzicht was het dubbel en dik waard! De wandeltocht ging ook nog langs de Ishavskatedralen, een modern stukje architectuur en zeker de moeite waard om eens van dichterbij te bekijken.

Onze wandeltocht sloten we af met een heerlijke, welverdiende maaltijd in een lokaal Italiaans restaurant. De rest van de dag brachten we weer door aan boord, genietend van het uitzicht. We gingen vrij vroeg naar bed want de volgende dag zouden we al om 05:00 aankomen in Hammerfest!

En zo geschiedde het! Rond 4:45 opstaan om alles in te pakken, snel naar buiten lopen om de eerste indruk op Hammerfest te krijgen en rond 05:15 reden we met de auto van boord. Daarna moesten we alleen nog even de sleutel van het appartement gaan halen en konden we beginnen uitpakken (maar daarover meer in de volgende post!)