14/08 - 18/08

De eerste dagen

Na voet aan wal te zetten op woensdagochtend rond 05:15 was het tijd om de sleutel op te halen van het appartement (of rijhuis is misschien een betere beschrijving). Deze mochten we gaan halen op Meland, de plaats waar de officiële ingang is om naar mijn werk te gaan. We hadden al wel een idee van wat we konden verwachten van het huis omdat ik een aantal foto’s toegestuurd had gekregen maar vooral omdat de speurneus van Toril betere en meer foto’s had gevonden op het internet. (Originele foto’s hiernaast) Toch was het nog een beetje bang afwachten waar we terecht zouden komen.

Gelukkig was onze eerste indruk meteen goed! Een leuke locatie met uitzicht op de haven vanaf de bovenste verdieping, vrij veel plaats om alles weg te bergen en gasten te ontvangen en een gezellig sfeer binnen. We konden dus opgelucht ademhalen en zagen het helemaal zitten om te beginnen uitpakken al zou het al snel iets minder leuk worden omdat we allebei gigantisch veel honger kregen en de winkel was nog niet open… (hangry!) Rond 08:00 was de supermarkt (eindelijk) open en konden we ons ontbijt gaan halen. Daarna ging alles véél beter.

Misschien eerst een beetje uitleg over het huisje: er zijn drie verdiepingen aanwezig

1. Op het gelijkvloers is de garage met een opbergplaats en daarnaast ook nog een aparte ruimte waar je bv sportmateriaal en fietsen kan bewaren
  2. Via een trap langs buiten kom je op de eerste verdieping met een inkomhal, drie slaapkamers, een badkamer, een washok en nog wat bergruimte
  3. Op de tweede verdieping vind je dan de keuken en de living met een klein terras én uitzicht op de haven

Toen we arriveerden was alles mooi opgeruimd en was zo goed als alles aanwezig in het huis. De keuken was helemaal uitgerust, het hele huis volledig bemeubeld en er waren zelfs handdoeken en lakens voor de bedden. Wat er op de planning stond was dus alles wat herorganiseren en al onze eigen dozen uitpakken.

We hadden geluk want de verhuisfirma had er al voor gezorgd dat de dozen die onze kleren, boeken, keukengerief… bevatten al op de eerste verdieping stonden. Alles wat we niet in huis nodig hadden stond mooi opgesteld in de garage waardoor we amper met dozen moesten sleuren. We zullen jullie de details van het uitpakken besparen maar tegen een uur of 8 ‘s avonds waren we grotendeels klaar en trakteerden we onszelf op pizza (Grandiosa) en bier!

Donderdag hadden we dan allebei al wat dingen te regelen. Toril had haar eerste kennismaking met de school waar ze zou gaan werken en mocht een bezoekje brengen aan het politiestation en het belastingsbureau. Beide afspraken waren op voorhand vastgelegd en normaal gezien wordt de inschrijving bij de politie binnen het uur afgerond maar zoals je het al voelt aankomen was dit niet het geval bij mij. Na een paar telefoontjes bleek dat er geen immigratieofficier is in Hammerfest maar wel in Alta (2u verder) waardoor het 2-3 weken kon duren in plaats van een uurtje. Zonder certificaat van inschrijving kon ik blijkbaar ook niks gaan doen op mijn andere afspraak dus was het wachten geblazen tot het allemaal in orde was en kon ik dus naar huis gaan…

Toen Toril weer thuis kwam was het tijd om de buurt wat beter te verkennen. Toril had op school gehoord van “Perletur”. Op www.perletur.no kan je suggesties voor wandelingen terugvinden en bij de aankomst is er telkens een brievenbus met een code om je wandeling te registreren. Onze eerste wandeling ging richting Vardfjellet, een kleine top gelegen achter de luchthaven van Hammerfest.

Nog voor we goed en wel vertrokken waren kwamen we al iets bijzonders tegen… rendieren in onze straat! (Later zal blijken dat dit niet zo bijzonder is maar we vinden het nog altijd leuk om ze bezig te zien) Tijdens onze kleine wandeling naar de top kwamen we nog twee rendieren tegen. Eens boven op de top hadden we dan ook een goed uitzicht op Melkøya, het eiland waar ik enkele dagen later zou beginnen. Leuke wandeling om even de benen te strekken en wat frisse lucht te krijgen.

Na een rustige ochtend stond er op vrijdag een rondleiding gepland door het bedrijf. We werden rond 2u opgepikt met de auto voor een rit in en rond Hammerfest om alles wat te leren kennen. Onze chauffeur was een Kroaat die enkele jaren in Alta heeft gewoond maar ondertussen naar Hammerfest was gekomen om er in het toerisme te werken ook al had hij een ingenieursdiploma.

We bezochten het enige Unesco werelderfgoed van de stad namelijk de markering van het begin van de Geodetische boog van Struve. De geïnteresseerde lezer kan meer informatie vinden op Wikipedia of het aan Dries vragen 😉 Daarnaast stopten we ook nog bij het uitzichtspunt over Hammerfest, reden naar Forsøl, Ryperfjord enz. Het was waarschijnlijk raar voor onze chauffeur om ons een rondleiding te geven want in tegenstelling tot de toeristen waren wij geïnteresseerd in onder andere het afvalsysteem, hoe te sorteren, waar de dichtsbijzijnde dokter was… We hebben veel interessante tips gekregen dus het was het zeker waard om hier wat tijd aan te besteden!

Zaterdag stond in het teken van een van dé sociale gebeurtenissen van het jaar in Hammerfest namelijk het Jernteppet Ølfestival. Jernteppet is een van de lokale bars hier en organiseert elk jaar een tweedaags bierfestival waarbij er meer dan tien verschillende brouwerijen aanwezig zijn die hun eigen bieren voorstellen.

Maar voor we naar het bierfestival afzakten gingen we toch maar eerst een wandeling doen. Deze keer was de bestemming ‘Tyven’ (De Dief). Deze top wordt zo genoemd omdat hij er eigenhandig ervoor zorgt dat na de winter het nog wat langer duurt voor de zon Hammerfest weer bereikt. Het is ook de hoogste top in de directe nabijheid en biedt een mooi uitzicht op Hammerfest en de omgeving. Boven op de top staat er een kleine hut waar je kan schuilen voor het eventuele slechte weer of kan genieten van een panoramisch uitzicht. Zeker de moeite om te bezoeken!

In de late namiddag gingen we dan naar het bierfestival. Om ons verblijf hier goed in te zetten hadden we ook tickets gekocht voor het 3-gangendiner. Tijdens het diner werden er bij elke gang twee verschillende bieren geserveerd. Tegen het einde van de gang moest je dan je keuze maken voor het bier dat het beste paste bij het gerecht. We begonnen met een salade met geitenkaas, gevolgd door zalmforel op een bedje van geglaceerde groenten en eindigden met een heerlijk chocoladedessert.

Na de drie gangen binnen te spelen en te genieten van de eerste biertjes was het tijd om nog wat meer te proeven en mijn collega’s voor de eerste keer te ontmoeten. Het was dan ook dankzij hen dat we te weten waren gekomen dat dit evenement zou doorgaan. Dé ideale kennismakingsactiviteit! Het werd een heel gezellig avond waarop ik al heel wat collega’s heb leren kennen maar ook collega’s van Toril en waar we ook veel lekkere bieren hebben geproefd!

De laatste dag voor we begonnen te werken was aangebroken en zoals het na een bierfestival betaamt, hebben we lekker lang uitgeslapen. De vorige nacht waren we rond een uur of 3 thuisgekomen dus konden we wel wat slaap gebruiken.

Na het ontbijt hebben we dan maar weer onze wandelschoenen aangetrokken om Storfjellet op te wandelen. Deze top ligt iets verder van Vardfjellet en in de buurt ligt ook de helling van de skipiste van Hammerfest. Het was de ideale activiteit om onze kleine katers weg te werken. Het was heerlijk weer, onderweg kwamen we weer rendieren tegen en boven op de berg stond een hut zoals er ook eentje op Tyven staat. Alle ingrediënten waren dus aanwezig om onze batterijen op te laden voor die eerste werkdag in het hoge noorden. Geniet maar mee van de rendieren door op de foto’s hiernaast te klikken!